Tuesday, March 30, 2010

The Greatest Mom



i give it all....love our mom...





Friday, March 26, 2010

seIringaN mengaNdung

cerita pasal kami...
kami memg sehati sejiwa...
sebb kami selalu tido sekatil & sebantal bersama
aper yg di makan itulah yg sy makan..

kami sgt2 bahagia..
terima kasih tuhan kerana memberikan pasangan dalm kehidpuan sehari aku....aku sagt2 bersyukur dengan keaadan itu...bila balik umh aku bersedia untuk memasak...walaupun penat..tapi aku tetap masak...kerana aku memikirkan dia..dlm fikiran aku...**"lapa ker dia? dia nak mkn aper? ...upss tu cerita lain....

topik aku hari nie aderlah seringan mengandUng....
yer yer Kami seiringan mengandunng.....
kenpa sy ckp cam tu..sebb sila lihat gamba dibawah..ini aderlah sekadar hiasan semata2 hehehe....

me & Him..

Love My BoroI so Much..



*sekadar hiasan...tapi nie lah gambaran keluarga kami...heheh






idaMan or MengidaM


**yg pastinya bukan perut aku heheh..

ibu mengandung selalu di kaitkan kan dengan mengidam..aku lah tak derlh mengidam sgt pun benda2 ni..cuma cam teringin jer...ader ader..tak der sudah...**so yg nie senang lah bagi laki aku hehehe....tak derlah dia susah2 fikir kan cam ner nak dptkan tok aku hehehe.......

meh tgk aku mengidam aper..

''
''
''




landak..
aku mengidamkan kalo landak nie di buat rendang...nyum cam sedap jer....



rusa....
*rusa nie walaupun muka dia comel..aku tetap nak mkn dia ..hahah**
daging dia aku nak masak daging rusa masak merah...nyummm...

setakat nie ..ini sajer yg aku idam kan....hehehe....
this week balik kpg..nsib memg rezeki aku sebb abg ipar aku ge memburu so..kebetulan dpt lah rusa & landak....tak sabr nak balik johor nie.......









Thursday, March 18, 2010

KeraNa dia manusia Biasa



Setiap kali ada sahabat yang ingin menikah, saya selalu mengajukan pertanyaan yang sama. Kenapa kamu memilih dia sebagai suami/isterimu? Jawabannya ada bermacam-macam. Bermula dengan jawaban kerana Alla hinggalah jawaban duniawi.


Tapi ada satu jawaban yang sangat menyentuh di hati saya. Hingga saat ini saya masih ingat setiap detail percakapannya. Jawaban dari salah seorang teman yang baru saja menikah. Proses menuju pernikahannya sungguh ajaib.


Mereka hanya berkenalan 2 bulan. Kemudian membuat keputusan menikah. Persiapan pernikahan mereka hanya dilakukan dalam waktu sebulan saja. Kalau dia seorang akhwat, saya tidak hairan. Proses pernikahan seperti ini selalu dilakukan. Dia bukanlah akhwat, sebagaimana saya. Satu hal yang pasti, dia jenis wanita yang sangat berhati-hati dalam memilih suami.


Trauma dikhianati lelaki membuat dirinya sukar untuk membuka hati. Ketika dia memberitahu akan menikah, saya tidak menganggapnya serius. Mereka berdua baru kenal sebulan. Tapi saya berdoa, semoga ucapannya menjadi kenyataan. Saya tidak ingin melihatnya menangis lagi.


Sebulan kemudian dia menemui saya. Dia menyebutkan tarikh pernikahannya. Serta meminta saya untuk memohon cuti, agar dapat menemaninya semasa majlis pernikahan. Begitu banyak pertanyaan dikepala saya. Sebenarnya.. ..!!! Saya ingin tau, kenapa dia begitu mudah menerima lelaki itu. Ada apakah gerangan? Tentu suatu hal yang istimewa. Hingga dia boleh memutuskan untuk bernikah secepat ini. Tapi sayang, saya sedang sibuk ketika itu (benar-benar sibuk). Saya tidak dapat membantunya mempersiapkan keperluan pernikahan. Beberapa kali dia menelefon saya untuk meminta pendapat tentang beberapa perkara.


Beberapa kali saya telefon dia untuk menanyakan perkembangan persiapan pernikahannya. That's all......Kami tenggelam dalam kesibukan masing-masing. Saya menggambil cuti 2 hari sebelum pernikahannya. Selama cuti itu saya memutuskan untuk menginap dirumahnya. Pukul 11 malam sehari sebelum pernikahannya, baru kami dapat berbual -hanya- berdua. Hiruk pikuk persiapan akad nikah besok pagi, sungguh membelenggu kami.


Pada awalnya kami ingin berbual tentang banyak hal.


Akhirnya, dapat juga kami berbual berdua. Ada banyak hal yang ingin saya tanyakan. Dia juga ingin bercerita banyak perkara kepada saya. Beberapa kali Mamanya mengetok pintu, meminta kami tidur.

"Aku tak boleh tidur." Dia memandang saya dengan wajah bersahaja. Saya faham keadaanya ketika ini. "Matikan saja lampunya, biar disangka kita dah tidur."

"Ya.. ya." Dia mematikan lampu neon bilik dan menggantinya dengan lampu yang samar. Kami meneruskan perbualan secara berbisik-bisik. Suatu hal yang sudah lama sekali tidak kami lakukan. Kami berbual banyak perkara, tentang masa lalu dan impian-impian kami. Wajah keriangannya nampak jelas dalam kesamaran. Memunculkan aura cinta yang menerangi bilik ketika itu. Hingga akhirnya terlontar juga sebuah pertanyaan yang selama ini saya pendamkan. "Kenapa kamu memilih dia?" Dia tersenyum simpul lalu bangkit dari baringnya sambil meraih HP dibawah bantalku. Perlahan dia membuka laci meja hiasnya. Dengan bantuan lampu LCD HP dia mengais lembaran kertas didalamnya. Perlahan dia menutup laci kembali lalu menyerahkan sekeping envelop kepada saya. Saya menerima HP dari tangannya. Envelop putih panjang dengan cop surat syarikat tempat calon suaminya bekerja. Apa ni. Saya melihatnya tanpa mengerti. Eeh..., dia malah ketawa geli hati.

"Buka aja." Sebuah kertas saya tarik keluar. Kertas putih bersaiz A4, saya melihat warnanya putih. Hehehehehehe. .......

"Teruknya dia ni." Saya menggeleng-gelengka n kepala sambil menahan senyum. Sementara dia cuma ketawa melihat ekspresi saya. Saya mula membacanya. Saya membaca satu kalimat diatas, dibarisan paling atas. Dan sampai saat inipun saya masih hafal dengan kata-katanya.


Begini isi surat itu.......


Kepada awk .........

Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan calon kakak buat adik-adik saya

Assalamu'alaikum

Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai. Saya, yang bernama ............ ... menginginkan anda ............ ... untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan. Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak. Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan. Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa. Cinta saya juga biasa saja. Oleh kerana itu. Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa. Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik. Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istiqarah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda. Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini.


Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawaban pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah ridho dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin


Wassalamu'alaikum Wr Wb ************ ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ********* ***

Saya memandang surat itu lama. Berkali-kali saya membacanya. Baru kali ini saya membaca surat 'lamaran' yang begitu indah. Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan kata yang berbunga-bunga. Surat cinta biasa. Saya menatap sahabat disamping saya. Dia menatap saya dengan senyum tertahan.


"Kenapa kamu memilih dia......?"


"Kerana dia manusia biasa....... " Dia menjawab mantap. "Dia sedar bahawa dia manusia biasa. Dia masih punya Allah yang mengatur hidupnya. Yang aku tahu dia akan selalu berusaha tapi dia tidak menjanjikan apa-apa. Soalnya dia tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kami kemudian hari.

Entah kenapa, justru itu memberikan kesenangan tersendiri buat aku."

"Maksudnya?"

"Dunia ini fana. Apa yang kita punya hari ini belum tentu besok masih ada. betuI tak? Paling tidak.... Aku tau bahawa dia tidak akan frust kalau suatu masa nanti kami jadi miskin.

"Ssttt...... ." Saya menutup mulutnya. Khuatir kalu ada yang tau kami belum tidur. Terdiam kami.Sunyi. Suara jengkering terdengar nyaring diluar tembok. Kami saling berpandangan lalu gelak sambil menutup mulut masing-masing. "Udah tidur. Besok kamu mengantuk, aku pula yang dimarahi Mama." Kami kembali berbaring. Tapi mata ini tidak boleh pejam. Percakapan kami tadi masih terngiang terus ditelinga saya.

"Gik.....?" "Tidur...... Dah malam." Saya menjawab tanpa menoleh padanya. Saya ingin dia tidur, agar dia kelihatan cantik besok pagi. Rasa mengantuk saya telah hilang, rasanya tidak akan tidur semalaman ini.

Satu lagi pelajaran dari pernikahan saya peroleh hari itu. Ketika manusia sedar dengan kemanusiannya. Sedar bahawa ada hal lain yang mengatur segala kehidupannya. Begitu juga dengan sebuah pernikahan. Suratan jodoh sudah terpahat sejak ruh ditiupkan dalam rahim. Tidak ada seorang pun yang tahu bagaimana dan berapa lama pernikahannya kelak.

Lalu menjadikan proses menuju pernikahan bukanlah sebagai beban tetapi sebuah 'proses usaha'. Betapa indah bila proses menuju pernikahan mengabaikan harta, tahta dan 'nama'. Status diri yang selama ini melekat dan dibanggakan (aku anak orang ini/itu), ditanggalkan.

Ketika segala yang 'melekat' pada diri bukanlah dijadikan pertimbangan yang utama. Pernikahan hanya dilandasi kerana Allah semata. Diniatkan untuk ibadah. Menyerahkan segalanya pada Allah yang membuat senarionya. Maka semua menjadi indah.


Hanya Allah yang mampu menggerakkan hati setiap HambaNYA. Hanya Allah yang mampu memudahkan segala urusan. Hanya Allah yang mampu menyegerakan sebuah pernikahan. Kita hanya boleh memohon keridhoan Allah. MemintaNYA mengurniakan barokah dalam sebuah pernikahan. Hanya Allah jua yang akan menjaga ketenangan dan kemantapan untuk menikah.


Jadi, bagaimana dengan cinta?


Ibu saya pernah berkata, Cinta itu proses. Proses dari ada, menjadi hadir, lalu tumbuh, kemudian merawatnya. Agar cinta itu dapat bersemi dengan indah menaungi dua insan dalam pernikahan yang suci. Cinta tumbuh kerana suami/isteri (belahan jiwa). Cinta paling halal dan suci. Cinta dua manusia biasa, yang berusaha menggabungkannya agar menjadi cinta yang luar biasa. Amin.


Wallahu 'alam





My Lovely Dad


hai kwan2 hari nie aku nak cte pasal hero aku..yg merangkap chenta hati aku heheh..aku ader sorang chenta aku ..yg aku syg giler ar..dia lah hero kat hati aku ..nama dia HAJI JAMAL BIN KASIMAN...heeh..that my dad lah....kalo korang tak caya leh taya kat HAJAH SALIKAH BINTI RAGIL...HEHEHHE my mum nie..

dulu kan aku seorg anak yg degil merangkp nakal n merangkap smeua ar...tu yg aku selalu kene pukul or sebat ngan mak aku dulu...ayh aku gak yg baking aku time tu hehehhe...bangga seh..ader org baking..tu yg aku naik tocang tu....mkin lah degil aku nie....ayh aku nie sorang yg pendiam,baik giler n syg giler kat aku..di lahir bulan 11 tahun 1932..hahah mesti korang rasa dah berumur ayah aku nie..memglah coz aku anak bongsu akak n abg aku semua dah kawin dah..tgl aku sorang jer.heheheh....

dulu kan zaman2 sekolah time aku tak der wet aku tak mitk mak aku..heheh coz mak aku garang...aku mtk kat ayah aku...mak aku dulu jer garang skrg mak aku pun dah tua so dia tak garang dah.....tapi kan skrg ayh aku dah tak der..aku cam rindu gle kat dia..hampi setiap hari aku merindui dia ..erm kalo lah masa leh ulang....erm...sebenarnya ayah aku ader sakit asma...coz masa muda2 ayah aku keje kuat giler....semata-mata nak besar kan aku adik beradik...TQ DAD...CHENTA KAMU!!!!!.....cam seksa jer kalo tgk dia sakit asma tu....time dia tarik nafas..sampai terbongkok2 dia tarik nafas...cam tak cukup udara yg berterbangan kat sekeliling dia......

satu malam tu ayah aku asma teruk giler...bawak lah ge hospital...time tu aku kat poli..ayah aku di masukkan kat hospital BATU PAHAT....cam sedih ar time tu coz chenta hati aku masuk hospotal..bayang kan lah...erm time tu sem berapa ntah aku tak igt dah....aku ponteng kelas 1 mgu tak ge.....biar jer poli aku tu cam tu jer...hehhehe....

dah semiggu tu aku dptlah berita gembira...YAHOOO..AYAH AKU KUAR HOSPITAL.....THANKS GOD...aku pun meneruskan kelas aku tu cam biasa...semgu lepas tu fmily aku wat lah kenduri kesyukuran coz ayh kteog dah kuar hospital....ayah time tu happy giler ...dia makan banyak sgt...dia selalu pesan kat aku..ADIK JGAN NAKAL2...adik igt pesan abh..huhuu..korang tahu tak aku selalu gurau ngan ayah aku..soalan yg aku taya..ABAH ADIK COMEL TAK...ayah aku pun ngan paksa n rela terpaksalha ckp COMEL..hehhehe...coz tulah jawapan yg memgembirakan aku...

dah lepas wat kenduri tu..aderlah 2/3 hari pas kenduri tu...time tu mlm tu sunyi jer...angin pun cam tak der..tapi cam sayu jer mlm tu...aku tak leh tdo..ntah lah..cam ader tak kene jer mlm tu...tiba2 betul tekaan aku..tetiba terdgr suara ayah aku menjerit memgla nama mak aku..aku n mak aku bergegas lah bangun gellah kat ayah aku...YA ALLLAH...terkesima aku tgk ayah aku...kesian giler..nafas dia cam tak cukup..aku amik kan lah segala ubat ayah aku time tu..ngan oksigen lah ..aper2 la..kelam kabut ...aku dok seblah kiri n mak aku sebelah kanan..tetiba mak aku ckp...ADIK GE PGL ABG!!!!!aku pun lari kat sebelah umh..pgl abg aku..n aku duduk balik kat sisi ayah aku...n then aku pun tak tahu bila benda tu jadi..n aper2 aku cam tak perasan..time tu dlam kul 2 pagi.TETIBA JER AYAH AKU JATUH KAT PANGKUAN MAK AKU....pehhhhhhhhhhhh!!!time tu air mata aku dah mcam air terjun..tak SEMPAT AKU...pantas jer berlaku...aku rasa time tu tuhan tak adil....sebab rampas ayah aku...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ayah aku elok jer hari2 pas kuar hospital..mkan banyk giler..ntah lah..tuhan nak amik nywa dia...

mlm tu aku baring jer sebelah ayah aku...aku kucup muka dia tak thau ar berapa kali..aku rasa tak sangup nak lepaskan dia...akak n abg aku kata ...adik sabar dik..tuhan syg dia lagi....sebab aku tahu sok mesti aku tak jumpa dia dah..time tulah aku terigat semua GURAWAN DIA...SENYUM DIA...MATA DIA.....PEHHHH...dah lah..sedih seh.....ayah aku tak sempt rasa duit hasil titik peluh aku...erm..

pgi tu ramai giler kat umh aku...cam sayu jer pagi tu...lagi lah wat aku sedih...dlm kul 10 cam tu ayah aku di kebumikan...aku ikut sampai ke kubur...arhggggg...AYAH AKU DAH TAK DER.....!!!!..skrg aku dah dpt terima kenyataan..yg ayah aku dah tak der..semgu seh aku cuti kels..cam tak dpt terima ayah aku tak der..kat setipa sudut umh tu aku nampka dia..DIA BARING KAT KATIL TU...BILA NAK WWF..AKU LAGI LAH TAK NAK TGK COZ TU CTE KEGEMARAN DIA....aku....samapai skrg rasa kehilangan dia....tapi aku redha...

k lah tak nak cte lagi...aku sedih nie...

AYAH AKU CHENTA KAMU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

p/s: adik igt pesan abah tau.....adik tak nakal..adik baik jer...muuuahhh..syg kamu..!!!


wit luv
-fiza-


test

1.2.3........welcome