Monday, April 12, 2010

kariPap Oh...KariPap

cubaan membuat kuih kegemaran ku.....oh karipap....
Kerajinan aku bertambah2 semenjak 2 menjak nie aku sedang rajin tok mencuba melakukan sesuatu yg tak pnh aku buat sorang..selalu aku buat ngan mak / akak aku kat kpg...

tapi mlm tadi ntah kemaruk aper ntah..tetiba terasa nak buat karipap....**rajin kan??terima kasih...

nielah bahan2 dia.....
""
""

= inti karipap
bawang putih, bawang merah, udang kering (tumbuk halus & tumis)
keledek/kentang dipotong dadu..
daun sup - potong ikut suka
cili merah - potong bulat2..
kari BABAS...

tumis bahan yg ditumbuk, bila dah wangi masukkan kari(kari nie gaul ngan air sikit) , lepas tu masukkan keledek/kentang yg dipotong dadu tadi...biar kentang/keledek tu masak ..upss jgn lupa tambah air sebb nak bg kentang/keledek tu embuk...
masukkan gula, garam & serbuk perasa - secukup rasa
masukkan cili merah dan daun sup tadi..biar seketika...& angkat ...

= doh karipap...
tepung gandum agak2 500 gram
minyak - 1 senduk kecik **just nak buat ranggup jer
garam secukup rasa
air

letak tepung di dulang..panaskan minyak..bila minyak dah panas..curahkan atas tepung tadi...biar seketika..*takkan panas2 ko nak uli kan..
bila dah rasa ok...uli lah tepung tu...bersama2 air dah garam...
uli sampai doh tu tak meletak kat tangan2....
dah siap......



nak dipendekan cerita laki aku sibuk pulak nak mengacau..aku suruh dia lenyekkan tepung tu jer..sibuk nak jugak buat dia punya tepi2 dia tu**aku pun tak tahu nak pgl aper heheh...

biasalah bila tangan lelaki buat..ko tgk jerlah berbezaan hasilnya...sungguh memeranjatkan...ngan selamba n tanpa sengan silu....dia berkata"yg lawa abg buat, yg tak lawa ayg buat...**hampeh kan??? aku pun erm....


cara2 nak buat karipap nie rupanya senang jer..tak derlah susah mana....
kalo nak buat bunga tepi dia tu...mula2 penyek2 sikit...
pastu kite buat cam nak menjahit tu...senang jer...

inilah hasilnya...

""
""
""
""
laki aku kata...karipap ayang hahahha....tetet..

gambar nie yg tepi sana tu aku punya..yg buruk tu laki aku buat hahahha..

huyeh karipap sy menjadi....!!!satu cubaan yg menarik....








4 comments:

Putri_Aizat said...

cam sedap jek...aku kat opis ni cam dah terbau2 karipap panas...aduhai...dapnyer...

Fieza Story said...

wakak buat2 sedap wei..time2 tak der keje leh ar buat hehehe...

fYnIeS said...

curi resepi eik.. mlm ni nak wat kuih gak.. ngeh3

Anonymous said...

finie: wakak ko lagi pandai masak dari aku wei...windu bubur ko..hehehe

Post a Comment