Monday, June 21, 2010

Is it HARAM....SangGul araB??

Sometimes, bila nak cantik, manusia selalu lupa pada hukum walaupon dah belajar.I am one of them**blh tak nak mengaku jugak hehehe.  Bila nak buat benda jahat, laju je. Anyway, in wearing hijab,niat perlukah menghalalkan cara? I dare not jatuhkan hukum or say that it is haram wearing the fake sanggul arab.However,at the moment, I'll just forget about buying the sanggul arab thingy.

 tak sangka lah ader hadis pasal sanggul nie...so sama2 lah kiter membatalkan niat untuk memakai nyek..........!!sy dah batal kan niat sy.....

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

p/s: huhu...berhenti sebelum terlambt.........



2 comments:

Wahida Nasution Thakhrim said...

tak semestinya sanggul arab aje kan?? rambut sendiri yang disanggul tinggi pun masuk dalam konteks yg sama..
thanks sbb kongsi benda gini..

Anonymous said...

Thumbs up fiza 4 d info..smg dgn info ko ni, blh memuhasabah diri kite bsama...hehe...tq..

Post a Comment