Thursday, September 23, 2010

::zareeF di Botakkan::

sebelum aku nak story nie...
meh aku kongsikan hukum mencukur kepala bayi.....dan hikmah dia

Disunnahkan mencukur rambut bayi yang baru dilahirkan sampai habis kemudian rambutnya di timbang dengan perak/emas lalu disedekahkan senilai perak/emas tadi kepada pakir miskin.

Rosulullah bersabda SAW, Memerintahkan kepada fatimah RA, beliau bersabda

"timbanglah rambut husain dan bersedekahlah dengan berat rambut tersebut dengan perak dan berikanlah kaki aqiqah kepada satu suku bangsa". (HR.Baihaqi dari Ali RA)
Banyak hikmah yang terkandung didalamnya. Pertama menghilangkan penyakit, karena rambut bawaan bayi mengandung kotoran yang akan mengundang penyakit. Kedua menguatkan syaraf-syaraf kepala sang bayi. Ketiga mempererat ikatan dengan fakir miskin dengan mensedekahkan kepadanya dan hikmah lainnya.

Ahli fikih membolehkan juga mengadakan walimah AQIQAH Dengan mengundang fakir miskin, kaum kerabat dan yang lainnya untuk makan bersama berkumpul guna mempererat Ukhuwah Islamiyah....
 
------
tapi aku tak derlah cukur rambut baby time 7 hari..sebb tak sempt...dia kene masuk wad sebb kuning ..minggu lepas baru aku cukur rambut dia...giler seram gak aku tgl laki aku mencukur rambut baby dah lah paler dia tak reti diam....seriau aku yg tgk..hehehehe
 
so skrg zareef dah tak der rambut....lepas kumpul2 kan rambut dia tu..aku kumpul kan dan timbang kat kedai emas..harga rambut dia RM 160 hehehee.......**
 
tgk samapi 2 org yg pengang....yg baju ala2 purple tu mak aku ..yg seksi nampk bulu kaki tu of course lah my laki hahahaha.....**igt nak suh dia cukur sekali bulu kaki tu...tapi fikir balik nt tak macho hahah.
 
 
berkerut2 dahi dia kene cukur hehehe...
 
 
akhrinya nielah hasilnya.......hehehee



4 comments:

yan said...

hihihihi..dpt tgk zareef butaakkk..eiii..cuteeee...fieza..bila dah botak..nmpk mcm muka ko la plak..hahahaahaha

Fieza Story said...

hehehe....yer ker..tak per tak per..tgu dia besar sikit..huhuhu.....tapi kan paler dia tetap cam ayh dia hahahhaa

Anonymous said...

masa botakkan tu, umur dia berapa??

Miz Fieza said...

wawah dah tak igt lah...tapi yg pasti kurang dari 44 hari.....rasa dlm 20 hari kalo tak slh lah

Post a Comment