Wednesday, January 5, 2011

Bila karam Berbicara.........

mak dayang.....bila karam berbicara memg karam lah jadinya...harap kan pagar, pagar mkn padi..heheh

1. kemana tumpahnye kuah,kalau tak ke bawah
2. tak lapuk dek hujan,tak lekang macam rambutan
3. tiada rotan,pelempang berguna juga
4. biar lambat asalkan tak cepat
5. biar putih tulang jangan kuning gigi
6. dimana ada gula disitulah ada gula-gula
7. kalah jadi abu,menang jadi arang,seri jadi abu bakar
8. carik-carik bulu ayam,lama-lama jadi shuttlecock
9. secupak takkan jadi 18 cupak
10. gajah mati meninggalkan gading,udang harimau mati meninggalkan kulit,manusia mati meninggalkan dunia
11. sedangkan lidah lagi tergigit,inikan pula makanan di dalam mulut
12. harapkan pagar,pagar tak boleh diharap
13. alang-alang mandi biar gunakan sabun
14. berat mata memandang,berat lagi seguni beras
15. cubit paha kanan,paha kiri tak rasa apa pun
16. diam-diam ubi berisi,diam-diam orang.....bisu
17. hidup segan,mati ditanam
18. ikut hati mati,ikut rasa merasa
19. lembu punye susu cap teko dapat nama
20. sehari selembar benang,lama-lama habis
21. jika mata kail panjang sejengkal,beli la yang panjang skit kalu nak mancing kat laut(beli pukat tunda lagi baik)
22. hendak seribu daya,tak hendak takpa
23. membujur lalu lintang-pukang
24. hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri,lagi baik tak payah hujan
25. sebab pulut santan binasa,sebab mulut habis pulut
26. kecil-kecil cili padi,kecil lagi biji cili
27. tuah ayam boleh nampak di kaki,tuah manusia boleh makan ayam
28. kalau sudi katakan sudi,kalau tak sudi boleh blah la lu..!!

**pening aku baca pantun2 nie......

2 comments:

Anisa Hang Tuah said...

hahaha..carik carik bulu ayam,lama-lama jadi shuttle
haha!!

Sweet like Strawberry said...

hahah tulah fiza baca pun jadi pening......

Post a Comment