Monday, December 12, 2011

Bila aBg Long Kawasan Demam...kelam Semuanya

zareef zareef runtuh hati mummy bila tgk zareef demam...zareef tak pernh demam seteruk mcm nie..kalo yer pun setahun sekali nak demam but pliz jgn lah demam teruk mcm nie runtuh jantung mummy.....sayu jer bila tgk zareef yg biasanya aktif sehinggakan mummy tunjuk hanger nak suh diam....nie jadi lembik se lembik agar-agar...mummy lagi rela kalo zareef aktif ...... 

sian zareef lembik seperti jelly......... kurus seperti tiang (eh yer ker) hahaha

7.12.2011- jam 4.15 petang..tetiba msg aku bunyi "salam fiza boleh balik skrg tak zareef mcm nak demam, badan dia panas jer..minum susu pun muntah balik..." time dpt msg tu aku terus bergegas balik semua benda aku tinggal kan..yerlah nak nak anak bujang aku jarang demam sekali dia demam amik ko mulalah gelabah ayam........... "aku mintak balik awal ngan bos"(time tu tak fikir dah dia mrh jer aper ker ) lantak jerlah...amik beb terus balik...lebih kurang 4.30 mcm tu aku sampai umh amik zareef...cek suhu dia ....amik ko 39...terus call laki aku suh dia balik........nak ajak pg klinik..yerlah kot panas sgt kan .budak2 kene demam nie bahaya....petang tu jugak aku bawk gi klinik.....mcm biasa doc suruh selalu mandikan n bg ubat sentiasa 6 jam sekali......malm rabu tu demam dia semakin panas suhu still 38++ sampai lah 39++....satu rumh dah bau ubat........yg menyebabkan zareef bertambah lembik coz dia muntah-muntah2 bila minum susu plus cirit birit......risaunya hati ku........

papa pun wisau zareef lembik jer tau..........mummy tak pyh ckp lah sik nak menangis jer hahaha


lagi mummy sedih time nurse nak amik darah zareef .nasib tak der aper2 ..result semua ok .... (doc risau ader kene virus aper)

8.12.2011 - demam still tak kebah lagi..zareef semakin lembik dan lembik......susu tak nak, cirit memanjang suhu semakin turun naik.walhal ubat sentiasa mkn....risaunya lah hati........hbs semua petua org2 tua aku buat air asam jawa, 100 pluss, daun bunga raya......dan sewaktu dengannya.........dlm hati aku tak boleh jadi nie...petang tu aku bawk pg pusat rawatan islam al-zahrah....samapi2 ka klinik doc pun mcm risau coz suhu dia 39.5 woo panas....doc terus suruh nurse mandikan zareef pastu doc masukan ubat bontot..n cek darah....dlm kul 5-6 petang pun zareef nampk mcm dah ok lepas masuk ubat bontot tu....petang tu dia boleh lah jalan but still terhuyung hayan...dlm ati aku dah suka lah kan ...sok dah boleh keje.coz zareef dah sihat hehehe............but ubat still continue cam biasa....muntah n cibir pun mcm biasa....hahah

8.12.2011 - 3 pagi...... comfom lah kalo anak demam kiter automatic tdo tak lena...sentiasa bangun cek suhu, set alarm tok bg ubat...kul 3 pagi tu hati aku tergerak nak cek zareef........*eh aper hal nafas  dia laju semacam nie...panas yg amat badan dia.....bibir dah merah bak delima..mata dia panas giler* cek suh amik ko 41 ............ tanpa banyk kira..sarung baju terus pg Pusat rawatan islam alzahrah balik...odw nak pg al-zahrah tu...dugaaan demi dugaan aku terima..aku dah menangis2 dah nie.coz nafas sgt2 lah laju......odw nak pg al-zahrah...tetiba......**papa..papa langgar aper tadi???.......... time tu tayar mcm dah lain mcm jer ...... tetiba tayar lak meletop kul 3 pagi kat jalan yg sunyi sepi .....area desa pinggiran.....wowow dugaan betul time tu...aku dah menagis jer hahahah (tulah jerlah perempuan menagis jer kejenya hahah)...nasib lah taya spare tak pernh guna n tayar spare ader angin.......tertongeng2 laki aku pasang tayar spare......dari kul 3 pagi kul 4.30 kiterg sampai kat hospital tu......zareef2...sampai hospital tu...boleh lah doc kata tak der aper!!damn aku rasa nak bg kaki jer kat doctor tu......*boleh tak nak bg suggestion....doc tok kanak2 bg yg kaum2 ibu boleh tak means bukan doc yang bujang or muda.........doc boleh lak ckp....kalo panas sgt boleh kene sawan......**dlam hati aku tak kan dah nak kene sawan baru pg klinik......!!! hati aku dah membengkak dah nie.....nurse mandikan jer pun...pastu suh balik continue ubat...kalo mcm tu aku pun boleh jadi doc.....( time nie rasa .knp lah ALLAH tak bg demam nie kat kami (mummy n Papa) kenp lah bg kat zareef........ :'(

9.12 - 11.12.2011....zareef still demam mcm biasa...muntah n cirit....erm sayu hati aku tgk dia lembik jer..jalan dah mcm org mabuk todi...aku ngan laki aku nak try ubat cara lain lak...tak derlah aku percaya sgt kene " tegur2 "nie tapi at least aku try...so aku ngan laki aku gigih lah pg PUSAT RAWATAN AS-SYIFA DEKAT BANGI ON 11.12.2011......dah bila ubat klinik tak jalan...so try lah cara lain..

nie lah ustaz tu............

nie lah pusat rawatan dia..nampk jer mcm satu rumh kedai sekali masuk rupanya berkedai2 dia amik...dah mcm hosptal kat dlm......katil bagai semua ada
so aku cuba lah rawatan alternatif...ustaz nie kata.....zareef just salah urat.yerlah kot sik jatuh2 jer...so ustaz tu urut n bg air penawar sikit.............alhamdulilah nampk zareef semakin recover dari demam dia.......dah kurang muntah n cirit pun dah kurang........erm berbaloi2 rasanya cuba kaedah lain .........tak slah mencuba

setelah hampir 5 hari zareef lembik......skrg dah boleh lah bising2 bali.......lega sikit ati mummy n papa......dugaan betul zareef demam nie......now hari nie mummy leh keje dengan tenang.......tido malam kami semakin lena........*tapi mummy tak lena sgt sebb terasa pinggang n perut semakin sakit2 hahahh .

p/s: amik ko sekali zareef deman terus teruk........hahahahaa.....terus panjng lebar cerita zareef demam .

4 comments:

Nazz@Purple said...

musim skrang nie fiza..nazz yg dh tua ni pun leh lembik seminggu..ni kan zarief..nasib dia dh sihat eh..

Miz Jac said...

phewww.. gud to hear zareef dh recover.. mencabar sungguh jadi parent nih.. =)

perfect_disaster said...

asal doc tak warded je anak kau? ryan pernah kena macam tu. aku tak pergi klinik. aku straight pergi emergency dekat hospital. terus admit. masuk air. tahan 4 hari dalam ward. dah sihat. klinik ni kau jgn harap sangat. kalau teruk sangat lain kali, terus pergi emergency hospital. senang.

Miz Fieza said...

ryn: pusat rawatan islam al-zahrah nie pun mcm hospital...lebih kurang mcm hosptal an-nur....

Post a Comment