Monday, May 21, 2012

BLOMIA TROPICALIS


 aku semenjak dua menjak lepas bersalin nie....badan aku sgt2 lah getik memerlukan kasih syng yg lebih.......cerita dia cam nie ha.....aku kene mcm gegatal tapi tak derlah mcm nampk sgt.....bila aku makan something or kene something mesti tumbuh mcm gegatal tak lama lepas tu hilang.........

so aku pun amik keputusan cek lah darah aku.......gedik n getik betul result allergs dah kuar dah 

97.80% iaitu tahap 5 aku allergs pada BLOMIA TROPICALIS selain itu DAGING DAN LIPAS jugak,...

pergh memg lepas nie aku kene pastikan kawasan aku tinggal bersih dengan sebersihnya lah..........pyh mcm nie......

 -----------------------
http://metarul.blogspot.com/2012/05/apa-tungau-debu-rumah-itu.html
Tungau debu rumah atau house dust mites adalah tamu tak diundang yang jumlahnya tidak terhitung dalam rumah kita. Mahkluk kecil ini sebenarnya termasuk kelompok hewan Arthropoda berkaki delapan, seperti laba – laba. Ukurannya sangat mini, dengan diameter 0,25-0,4 milimeter, jelas hewanini sangat sulit dilihat dengan mata telanjang. Namun, bila anda membersihkan tempat tidur dan melihat ke arah cahaya matahari yang masuk ke dalam kamar, mahkluk ini akam tampak sebagai partikel-partikel kecil yang berterbangan di udara. Bentuknya hanya dapat dilihat dengan mikroskop.
Hewan ini hidup disekitar kita, betinanya dapat hidup selama 70 hari dan menghasilkan 60-100 butir telur dalam 5 minggu terakhir siklus hidupnya. Ia dapat bertahan dalam segala cuaca, terutama di daerah yang lembab dan hangat. Hewan ini memakan serpihan kulit ari (epidermis) manusia yang mati dan terkelupas setiap hari. Ia tidak menggigit atau bersembunyi di dalam kulit seperti kutu kudis.


Alergen utama yang dikandung oleh tungau debu rumah adalah KOTORANNYA, SISA-SISA CANGKANG TUBUH & TELURNYA . Kotoran hewan ini mengandung banyak protein yang menyebabkan alergi. Selama siklus hidupnya, seekor tungau dapat menghasilkan + 2.000 partikel kotoran (faeses). Terdapat berbagai jenis spesies tungau debu rumah, tetapi yang sering dijumpai yaitu :
§                         Dermatophagoides farinae
§                         Dermatophagoides pteronyssinus
§                         Blomia tropicalis
Gejala alergi yang dapat disebabkan oleh tungau debu rumah antara lain :
§                           Bersin-bersin, hidung buntu, berair
§     Mata gatal, bengkak, berair
§                            Sesak nafas, mengi, asma
      Gatal dan bentol di kulit, eksim

 
Selain tungau, debu rumah juga mengandung : serpihan kulit dan bulu hewan, abu rokok, kotoran dan sisa-sisa tubuh kecoak, spora jamur dan serbuk sari tumbuhan (pollen) yang juga merupakan penyebab alergi.



Tips mengendalikan tungau debu rumah...


 1Hindari penggunaan perabot rumah tangga yang berlapis kain. Gantilah pelapisnya dengan bahan sintetis yang dapat dibersihkan dengan lap basah. Jangan membersihkan perabot rumah tangga dengan bulu ayam kerena justru akan membuat partikel tungau debu rumah berterbangan.
§    2Singkirkan karpet atau permadani. Sebaiknya jangan menggunakan sapu untuk membersihkan lantai, tetapi langsungdengan kain pel basah atau penghisap debu (vacum cleaner) berfilter HEPA.
§     3 Bersihkan kamar anda dari tumpukan buku, majalah, dan benda-benda lain yang sering menjadi tempat melekatnya debu (termasuk koleksi boneka yang terbuat dari kain, atau hiasan bunga kering). Masukkan boneka dalam lemari tertutup yang dibersihkan secara teratur. Gantung pakaian di dalam lemari pakaian tertutup.
§    4Kurangi kelembaban udara dalam kamar. Usahakan agar cahaya matahari masuk sebanyak mungkin ke dalam kamar. Gunakan alat Dehumidifier atau Setting penyejuk udara (AC) di kamar anda untuk mengurangi tingkat kelembaban udara.
§  5  Ganti dan cuci sprei, sarung bantal, sarung guling dan selimut anda seminggu sekali dengan direndam dalam air panas (65°-70° Celsius) selama 1 jam. Masukkan boneka kain ke dalam Freezer semalam suntuk. Tindakan itu akan membunuh semua tungau beserta telurnya.
§..6 Bila anda tersiksa oleh penyakit alergi, diskusikan dengan dokter anda apakah tungau debu rumah merupakan penyebab penyakit alergi anda. Pastikan dengan tes alergi (skin prick test maupun pemeriksaan IgE spesifik tungau debu rumah).

0 comments:

Post a Comment