Friday, June 22, 2012

kursus sebelum & selepas kawin (pun ader)

laksana kursus selepas kahwin.....???

korang tak percaya ker??heheh sebelum n selepas pun ader kursus tau...bukan senang nak kawin2 nie.......yar yar kawin memg senang janji ader duit....kahwin hari nie sok cerai....sok kawin lain buat leh juta2 kos nyer hahahha...........nt baju boleh lah masuk muzium???ko ader tak der kan??

ok berbalik pada tajuk aku tu...yup memg betul skrg diorg nak buat kursus selepas kawin...ekoran dari KES PENCERAIAN DI KALANGAN MUSLIM SEMAKIN MENCANAK2 NAIK NYER........

-----------

Perkahwinan adalah kemuncak ikatan kasih sayang antara teruna dan dara selepas sekian lama mengenal hati budi masing-masing.

Namun, sikap romantis, baik tingkah laku, sikap mengambil berat adakalanya hanya tinggal kenangan semasa pasangan memadu kasih.
Sebaliknya, apabila berumah tangga tiada lagi panggilan manis kepada pasangan malah sikap romantis hanya tinggal kenangan.

Tidak hairan, ada pasangan yang sudah berumah tangga berpuluh-puluh tahun lamanya tetapi gagal mempertahankan keutuhan kasih sayang dan akhirnya bercerai.
Ini menimbulkan persoalan adakah perlu mengadakan kursus pasca perkahwinan bagi mengelak kejadian sama berulang.

Lantaran itu ada yang mencadangkan supaya diwujudkan kursus lepas kahwin atau pasca perkahwinan bagi memelihara kerukunan rumah tangga.

KursusIa boleh dilakukan secara sukarela pada peringkat awal.

Peserta pula akan diberi insentif sebagai galakkan untuk mereka hadir.

Kursus itu diharapkan mampu melahirkan institusi kekeluargaan yang bahagia, tenang dan penuh dengan kasih sayang.

Bagi Norazlan Abdul Aziz atau lebih dikenali sebagai Lann A to Z, perkahwinan bukan sesuatu yang boleh dibuat main-main.

"Sebagai mewakili rakan-rakan artis dan termasuk diri saya sendiri, perkahwinan bukanlah satu perkara main-main yang boleh diraptaikan macam program realiti di televisyen.

"Sama-sama kita renungkan sejenak, cukupkah tempoh dua tiga hari kursus praperkahwinan?

"Apakah tujuan sebenar kursus perkahwinan itu diadakan? Adakah sekadar melepaskan syarat?

"Aku dah buat kursus kahwin, maka aku sudah boleh kahwin sekarang, itu sahaja," katanya.

Sedangkan, katanya, hakikat yang perlu dihadapi adalah seumur hidup.

Sehubungan itu dia begitu mengalu-alukan sebarang kursus perkahwinan yang diwajibkan selepas nikah.

"Kita mesti adakan kursus tersebut, jika tidak, seperti membiarkan diri kita hanyut yang akhirnya tenggelamlah sebuah rumah tangga.

"Ini kerana kursus pasca kahwin itu adalah tangan-tangan yang menyelamatkan sebuah perkahwinan," katanya.

0 comments:

Post a Comment