Friday, July 19, 2013

32 weeks

 wah wah kejap jer rasanya......tetiba aku dah 32 minggu kan? tapi rasanya perut dah mcm tunggu hari nak bersalin hahah jalan terhoyong hayang cam org mabuk hahaha......tak per tak per sikit jer hari lagi..........*tgk lah aku slim balik (kot yer lah) hahaha........

Esok appoitment aku kat |Al-zahrah bangi| comfom ramai giler org huhuhu ....

Alhamdulillah setakat ini Allah bg aku kekuatan untuk puasa...........Alhamdulillah....syukur.

32 weeks baby.......

heheheh tak sabar rasanya nak bau syurga nie lagi buat kali ke-3 hehe
-------------------------------------------------------
Janin berada dalam posisi kepala di bawah sampai nanti lahir. Janin akan tetap menendang, gerakannya rata-rata sehari meningkat 375 kali per hari, tapi anda tidak akan merasakan semuanya ini. sepuluh gerakan yang anda rasakan dalam sehari sudah normal. Pada usia ini berat  janin harus berkisar 1800-2000 gram dengan panjang tubuh 42 cm. Mulai minggu ini biasanya kunjungan rutin diperketat/lebih intensif dari sebulan sekali menjadi 2 minggu sekali. Umumnya hemodilusi atau pengenceran darah mengalami puncaknya pada minggu ini. Untuk ibu hamil dengan kelainan jantung, hipertensi dan preeklampsia, mesti ekstra hati-hati. Sebab dengan jumlah darah yang makin banyak, beban kerja jantung pun meningkat. Pada mereka yang mengalami gangguan jantung dan tekanan darah, tentu makin besar pula peluang terjadi penjepitan di pembuluh-pembuluh darah. Dampak lebih lanjut adalah tekanan darah meningkat. Gangguan semacam ini tak hanya berbahaya pada ibu, tapi juga si janin, hingga biasanya dipertimbangkan untuk dilahirkan. Terlebih bila terjadi perburukan kondisi, semisal tekanan darah tak kunjung turun.
 
-------------------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment