Thursday, July 17, 2014

Rumah?

bila memikirkan tentang rumah
diri sendri pun naik pening
pening dan binggung dengan 
HARGA-HARGA rumah sekarang nie........

musim sekarang nie memasing asik bercerita tentang rumah kediaman mereka masing2....
terdetik juga kat hati..*jeles hokey!..bila lah aku nak ader rumah kediaman sendiri ........

bukan tidak bersyukur dengan aper yg ader skrg ....aku bersyukur namun hati aku masih menginginkan rumah ATAS TANAH..........

bercerita tentang harga... naik menangis aku kalo terfikir
org2 kecik seperti aku mana lah mampu beli yang berdekatan dengan tempat kerja memeg tak akan lah............ sebb hanya org2 yang BER'WANG" jer yang mampu membeli aset2 di putrajaya nie......

JAUH SGT = MURAH
DEKAT = MAHAL TAHAP CADBURY


seee bayar hutang sampai mati...........hahahah menujukkan betapa mahalnyer?
hai lah harga rumah semakin hari semakin segan aku nak beli kau.........
hahahahahahaha last beli kat kampung jerlah fiza oii.....lagi syok hahah lepas bersara dok kampung hahahaha!senang kau nak tanam cili atas tanah...............

mimpi jerlah wei nak ader rumh area2 bandar elite....

teruskan verangan yer fiza......simpan duit banyak2 dulu hahahahah
 



Tuntutan dan Kewajiban antara Suami dan Anak Lelaki

salam ramadhan dan salam khamis semua.....

diri aku pun selalu keliru atau  lupa tentang hal nie....adakalanya aku igt hal ini tapi selalu 'Ter"buat2 lupa......motif?? hahah tak der motif aper sgt pun.........

secara ringkasnya gambar nie jelas menunjukan maksudnyer......... (hilangkan sekejap kes CDM 25 kerana manusia memang tak pernah lepas dari melakukan kesilapan......) ok nampk tak dah lari dari tajuk asal yg aku nak cerita nie.........

back to the story : see thiss........1 pic give a full means what responsibility means and so deeply 
http://dirihamba.blogspot.com/2013/02/turutan-kewajipan-anak-lelaki-suami.html
nampk tak aku bg extra large gambar nie....supaya terang dan jelas bacaan dia hehehe

Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan Saidatina Aisyah yang bermaksud: “Aku pernah bertanya kepada Baginda, “Siapakah orang yang paling berhak ke atas isteri?” Baginda menjawab: “Orang yang paling berhak kepada isteri ialah suaminya.” Kemudian aku bertanya lagi, “Dan siapakah orang yang paling berhak ke atas suami?” Baginda menjawab: “Orang yang paling berhak ke atas seorang suami ialah ibu kandungnya.” (Hadis riwayat Bazar dan al-Hakim)
Lelaki
  1. Ibu Bapa Kandung 
  2. Isteri 
  3. Anak-anak 
  4. Ibu Bapa Mertua 
  5. Adik beradik Kandung / Tiri 
  6. Adik Beradik Isteri 
  7. Datuk / nenek 
  8. Anak-anak saudara dekat 
  9. Lain-lain saudara luar (bapa saudara, sepupu sepapat, biras) 
  10. Jiran Tetangga 
Perempuan
  1. Suami 
  2. Anak-anak 
  3. Ibu bapa kandung 
  4. Ibu bapa mertua 
  5. Adik beradik kandung / tiri 
  6. Adik beradik suami 
  7. Datuk / nenek 
  8. Anak-anak saudara dekat 
  9. Lain-lain saudara luar (bapa saudara, sepupu sepapat, biras) 
  10. Jiran tetangga

begitulah turutan kewajiban dan tanggungjawab suami, isteri dan anak lelaki....... Allah anugerah aku 3 orang anak lelaki kerana dia tahu....aku sentiasa lalai dan anak2 lelaki aku akan menjadi tonggak kehidupan aku masa akan datang........betapa sayangnya Allah kepadaku...

Betapa mudahnya perempuan untuk masuk syurga atau neraka......Kita yang memilih jalan yang terbaik......Nabi SAW ada bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika berada di akhirat dikatakan kepadanya: Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai". (riwayat Ahmad 1/191, Shahihul Jami’ no. 660, 661)

Malah, ibu bapa perempuan itu pula mendapat pahala di atas ketaatan anaknya pada suami. 

Tanggungjawab sebagai anak akan dipenuhi selepas tanggungjawab "terpindah" sebagai suami isteri dipenuhi. Namun, tak semua tanggungjawab pada ibu bapa mesti kita patuh. Ada batas dan had-had yang mesti diketahui supaya tidak diambil kesempatan.

Wednesday, July 16, 2014

Ramadhan

cepatnye masa berlalu
18 hari dah ramdhan mendampingi kiter
berbaki lagi 11 hari ..........

semoga ramadhan kali ini lebih berharga dari yg sebelumnya
semoga bertambahan amalan....

berbaki 11 hari?
Persiapan raya?
tiadalah sehebat mana.......ntah kenpa tahun nie feel tu tak sampai lagi
cukup sepasang sorang baju .....asal berbaju baru dipagi raya
selebihnya pakai apa yang ada...........

berserdehana kali nie.........
*kerana aper yg dihajati belum dimakbulkan lagi...........*