Tuesday, September 23, 2014

Chewyyy Potato

salam semua!!!

ok malam tadi aku macam terlebih rajin n terover eksited nak buat chewy potato tu...musim katanya share2 dekat FB..let take a look.........

Bahan2 dia:

resepi asal : Kak chaq

BAHAN-BAHAN :
5 biji KENTANG (saiz sederhana)
1 1/2 cawan TEPUNG GANDUM
(ikut sukatan kentang, kalau kentang lebih, lebihkan tepung)
secubit GARAM
LADA PUTIH secukupnya
1/2 KEJU CHEDDAR (dipotong kecil-kecil)
SERBUK ROTI
2 biji TELUR


CARA-CARANYA :
1. Rebus kentang bersama garam. Garam tu agak-agak je. Jangan banyak sangat, kang termasin sangat. Bila dah empuk, angkat dan toskan. Ketepikan. Tapi lepas ni, aku rasa lebih baik goreng kentang tu daripada rebus, sebab kentang tuu lembik sangat bila direbus. hukhuk
2. Gaulkan kentang tadi bersama tepung gandum. Jangan terlebih letak tepung gandum, nanti terkenyal dah jadi macam cucur ikan bilis aka jemput-jemput. Tu yang berlaku kat aku, terlebih letak tepung. kihkih agak-agak je tepung tuu.
3. Masukkan bersama lada putih sebab tak ada lada sula. hehee Gaulkan hingga sebati.
4. Bentukkan adunan kentang--tepung gandum--lada putih tadi menjagi bebola kecil.
5. Masukkan keju/cheese yang dipotong kecil ke dalam bebola kecil tadi. Caranya lebih kurang macam buat kuih buah melaka tuu.
6. Dah siap bubuh keju/cheese tu salutkan dengan serbuk roti. Kemudian, gaulkan pula dengan telur yang dah dipukul. Kemudian, gaulkan lagi sekali dengan serbuk roti. |serbuk roti--> telur --> serbuk roti |
7. Sedia untuk digoreng.


nampk tak nie bahan2 yg aku guna.........terover rajin ....buat dia senang jer tapi remeh......sebb kene bulat kecik2..pastu masukkan cheese.......celup telur.....letak bread crumbs hahahaha........tepung tu aku rasa tak payah letak 1 1/2 cawan....agak2 jer....asal kentang tak melekat kat tangan ok dah tu......karang terlebih tepung jadi cekodok pulak.............

tapi rasa dia!!!

sedap giler......nampk tak puji makan sendiri


 so ini lah hasilnya...........cheese meleleh keluar......heheheheh ................so korang pun boleh lah mencuba !!!

0 comments:

Post a Comment