Friday, September 19, 2014

Nada tu.........!


sekarang baru terfikir ..aper aku yang aku fikirkan dari semalam lagi.....
tetiba teringat nak menulis kat sini.....kekadang aku susah nak share dengan org lain...so blog nie lah jadi diari aku.....

sekarang aku nak pertikaikan tentang NADA....bukan NADA CINTA...bukan jugak NADA NAD NAD NADI......ok nampk tak dah melalut...

aku seorang yg sangat simple n tak suka benda yg tak rumit dirumitkan.....pantang aku satu benda yg aku tak buat tapi kene tuduh buat .....aku berangin seluruh anggota aku yg gebu nie........pada aku nak bertaya boleh tapi biar kene dengan caranya....

BERTANYA * NADA BIASA

 

DENGAN 

BERTANYA *NADA MARAH 

 


motif asal hanya lah ingin bertanya ,kedua2 tujuan dia sama........BERTANYA ......tapi dengan penggunaan nada atau intonasi suara yang berbeza bertaya itu boleh menyebabkan sakit hati dan makan hati dan menyebabkan pengaduhan (peninggian suara)...

dengan cara orang tu bertanya pun kiter dah tahu ...nada bertanya apa yang ditayakan kepada kiter (samada nada yang tenang atau nada yang dipengaruhi emosi)........benda simple jer kot....tanya elok2 tak boleh ker......harta bukan bawak mati pun.....tanya biasa2 sudah........(tu kalo aku lah)....

ini tanya  dengan marah lebih kurang.....tu baru tanya ..kalo marah tu memg betul2 marah lah......stress jugak aku aku kekadang....bila mals nak fikir aku diam jer......sebb diam nie boleh baikkan hati sendiri....karang aku ckp lebih2 lain pulak cerita dia.....so aku diam......

coz 

SILENT IS THE BEST MEDICINE


0 comments:

Post a Comment