Tuesday, October 28, 2014

Kampung Sgt : Asam Pedas Batang keladi

Salam again.......

Heloo hari nie mood aku nak cerita pasal masakkan jer....hahahah dunia nie penuh dengan makanan yang sangat meronta jiwa dan raga tu....sehinggakan pertambahan size M ke L ke XL hahahah aku persetankan itu semua kerana aku bahagia dengan aper jua size ku! yang penting aku tetap aku sehingga ke hujung nya........

nampk tak dah melalut sangat dah tu........hari nei aq selaku anak kampung yg begitu bangga dengan kekampungan aku kerana org kampung jer yg reti makan makanan yg rare aka pelik *janji di membahayakan nyawa..........
 
pokok keladi *kot2 sape tak pernh tgk heheheha


batang keladi yg siap disiang 
 Peringatan sila siang batang keladi dengan bersih sebersih bersihnya....untuk mengelakkan gatal ditekak ........karang payah nak garu kalo gatal kat tekak hahaha....

hebatkan org kampung......dari pokok, buah, batang dan daun ader jer kegunaan dia! *sangat salute dengan orang dulu yg mengola makanan2 sehingga boleh di makan.

yar yar yar .....nie lah asam pedas air tangan n kaki ku!! tgk dah owesome rasa...sumpah sedap ok hahahah *nampk tak miang sgt puji masakan sendiri hahahaha
Resepi Asam Pedas Batang Keladi Wer Wer

bahan A

4 ekor Ikan *aku guna ikan kembung (boleh ganti ikan merah, ikan kerisi dan ikan yg anda suka)
Asam keping
Daun kesum
2 batang serai
minyak masak
Batang keladi *yg siap disiang 
garam, gula dan perasa
Air

Bahan B
 
20 tangkai cili kering
5 ulas bawah besar
5 ulas bawang putih
3cm kunyit hidup
3cm belacan 
(bahang-bahan kisar)
cara- cara : -

1- Panaskan minyak secukupnya. Masukkan serai yang dititk.....goreng seketika. Masukkan bahan B yang siap dikisar. tumis sehingga naik minyak dan bau......

2- dikuali sebelah..masukkan minyak sedikit sahaja *goreng kan batang keladi tu.....sehingga layu (goreng ini utk mengelakan gatal batang keladi tu) ader setengah orang rebus dulu.......dan ader yg terus masukkan jer.......tapi nie aku ikut petua mak den....goreng dulu batang keladi tu.

3- setelah naik minyak bahan2 tumis. Masukkan air secukupnya (ikut kepada selera kepekatan asam pedas tu ). Masukkan daun kesum, asam keping, garam, gula & perasa secukupnya. Biarkan mendidih seketika....masukkan ikan dan batang keladi yang siap di goreng.

4- biarkan mendidih seketika. siap untuk di makan

1 comments:

Post a Comment